Czy system UPO działa?

Sprawdź aktualny status systemu Uniwersalnego Potwierdzenia Odbioru (UPO).

Ostatnie komunikaty techniczne, utrudnienia w uzyskaniu UPO i przerwy w działaniu systemu.

Dowiedz się, jak sprawdzić status UPO.

Status UPO

Monitorujemy komunikaty techniczne Ministerstwa Finansów

Generowanie tokenów w Module MCU już dostępne

2025-12-09

Zgodnie z zapowiedzią Ministerstwo Finansów udostępniło funkcjonalność umożliwiającą generowanie tokenów wcześniej niż zakładał przyjęty harmonogram prac nad KSeF. Od 8 grudnia można wygenerować tokeny niezbędne do uwierzytelniania w systemie KSeF 2.0, który zacznie obowiązywać od 1 lutego 2026 r. Przypominamy, żeby tokenów nie udostępniać osobom nieupoważnionym.

Ministerstwo Finansów udostępniło możliwość generowania tokenów w Module Certyfikatów i Uprawnień. Początkowo ta funkcjonalność miała być dostępna od 1 lutego 2026 r., ale wsłuchując się w głosy przedsiębiorców, resort przyspieszył prace nad tym elementem systemu i udostępnił go szybciej niż zakładano w harmonogramie prac. Możliwość generowania tokenów została udostępniona 8 grudnia br. Czym są tokeny Token jest narzędziem służącym do uwierzytelnienia i autoryzacji w KSeF. Są one generowane przez podatnika na określony zakres uprawnień po uwierzytelnieniu w systemie (Podpisem Zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub pieczęcią kwalifikowaną). Token zawiera w sobie uprawnienia podatnika, które są deklarowane w momencie jego generowania. Dzięki tokenom można szybko i w prosty sposób logować się do KSeF. Zamiast każdorazowego uwierzytelniania się w systemie np. podpisem kwalifikowanym, będzie można wygenerować token i wykorzystywać go do uwierzytelniania się w aplikacjach komercyjnych zintegrowanych z KSeF. Tokeny KSeF 1.0 Od 1 listopada 2025 r. nadawanie nowych uprawnień jest możliwe wyłącznie poprzez MCU. Oznacza to, że nadawanie nowych uprawnień nie jest już dostępne w ramach dotychczasowej Aplikacji Podatnika KSeF 1.0. Do końca stycznia 2026 r. wciąż istnieje możliwość generowania tokenów dla KSeF 1.0. Jest ona dostępna  w Aplikacji Podatnika KSeF 1.0 lub przy użyciu komercyjnych programów księgowych zintegrowanych z API KSeF 1.0. Posługiwanie się nimi w MCU, a potem w docelowym KSeF 2.0 nie będzie jednak możliwe. Dlatego należy pamiętać, że tokeny wygenerowane w KSeF 1.0:

nie będą możliwe do użycia w KSeF 2.0; nie będą udostępnione w MCU i migrowane do KSeF 2.0.

UWAŻAJ! Oszuści mogą spróbować wyłudzić poufne dane i narazić cię na poważne konsekwencje finansowe i prawne. Dlatego:

traktuj tokeny jak dane szczególnie wrażliwe, nie udostępniaj ich osobom nieupoważnionym, zachowaj szczególną czujność wobec prób wyłudzenia dostępu do tokenów.

Ministerstwo Finansów apeluje, żeby tokeny i dane do logowania do MCU traktować z taką samą uwagą jak dane logowania do bankowości elektronicznej czy karty płatnicze. Nie przekazuj ich osobom nieuprawnionym.

Więcej informacji nt. KSeF znajduje się na stronie ksef.podatki.gov.pl.

Przejdź do komunikatów technicznych

FAQ - Czy system UPO działa?

Jak sprawdzić, czy system UPO działa?

Możesz sprawdzić aktualny status UPO na tej stronie. Monitorujemy komunikaty techniczne Ministerstwa Finansów dotyczące Uniwersalnego Potwierdzenia Odbioru i informujemy o wszelkich utrudnieniach w uzyskaniu potwierdzeń oraz problemach z przetwarzaniem dokumentów.

Co zrobić, gdy nie otrzymuję UPO?

Jeśli nie otrzymujesz UPO po przesłaniu dokumentu:

  1. Sprawdź komunikaty techniczne – na tej stronie znajdziesz najnowsze informacje o utrudnieniach i przerwach technicznych.
  2. Sprawdź status dokumentu – weryfikuj status w systemie e-dokumenty.mf.gov.pl lub Bramce UBD.
  3. Nie ponawiaj wysyłki – w przypadku utrudnień systemowych nie należy ponawiać wysyłki tego samego dokumentu.
  4. Poczekaj na rozwiązanie problemu – większość problemów jest usuwana w ciągu kilku godzin.
  5. Skontaktuj się z pomocą techniczną MF – w przypadku problemów po stronie użytkownika.

Jakie są najczęstsze problemy z UPO?

Najczęstsze problemy to:

  • utrudnienia w uzyskaniu UPO dla plików JPK_VAT zawierających część deklaracyjną,
  • przerwy techniczne na bramce e-Deklaracje wpływające na przetwarzanie dokumentów,
  • opóźnienia w wydawaniu UPO podczas prac serwisowych,
  • problemy z przetwarzaniem dokumentów w okresach wzmożonego obciążenia systemu.

Czy UPO jest powiązane z JPK_VAT?

Tak. UPO jest wydawane po pomyślnym przyjęciu plików JPK_VAT przez system e-dokumenty.mf.gov.pl. W przypadku plików JPK_VAT zawierających część deklaracyjną mogą występować utrudnienia w uzyskaniu UPO podczas prac serwisowych na bramce e-Deklaracje.

Czy UPO jest powiązane z Bramką UBD?

Tak. Bramka UBD udostępnia jedno zbiorcze UPO dla całego pakietu dokumentów (do 20 tysięcy dokumentów). UPO jest wydawane po pomyślnym przyjęciu całego pakietu przez system Ministerstwa Finansów.
Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację Polityki prywatności . Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny internetowej. Przeczytaj naszą Politykę plików cookie .
Akceptuj Odrzuć